lördag 26 april 2014

Sol i kruka och stora planer


Så mycket glädje på en endaste dag. Hur mycket ryms det i en människa? Tänk att solen dessutom får plats i en zinkhink (ja, kruka blev till hink).
 Två fina solrosor fick följa med hem från affären. De får verkligen duga så länge medans frön gror i alla vrår och kanter här hemma. Det ska bli många höga solrosor i trädgården i år. Och det är bara början på äventyret...


Här ska kantas land och läggas sten. Apropå det så har min sömn kantats av smärre mardrömmar på sistone. Vaknade klockan tre en natt och tänkte på en skiss jag ritat. Den kändes plötsligt inte alls bra. Tänkte lite till och tänkte sedan på att jag måste sova... Då fick jag plötsligt en ny idé som tog minst en timme till att tänka på. Det handlar om trädgårdslandet som blir större i år. Ätbart ska varvas med örter, blommor och stenläggning.

Är jag klok? Det är jag väl inte den rätta att svara på, men ja, jag känner mig helt ok i både kropp och själ.

Skaparkraften är en sällsam kraft! Känner du hur den lyfter dig till nya höjder? Man får passa på att "åka räkmacka" när den visar sig. Jag är tydligen mitt uppe i något energirikt just nu, så jag har valt att fälla ut seglet och sväva med. 

Idag gjorde jag en liten prototyp på landet. Ritningen funkade rätt bra. Min mattematiske sambo räknade rätt snabbt ut att jag behöver 30 stenar 40x40. Själv var jag upptagen med annat (räkna är tråkigt!). Är det sådant som kallas att komplettera varandra?


Går omkring med "Handbok för köksträdgården", av Lena Israelsson. Hon ger mig många bra tips. Ska det bli något drag i grönsakslandet så har jag förstått att det är hög tid att  lägga dessa sköna bönor i blöt. Nu är det gjort. Om ett par dagar så ska de ner i jorden. Bästa sorten ser du kanske...Runåbergs alltså. Mina har jag köpt hos min vän Eija Kortesaari som driver Norrfrid Gårdsbutik. Henne har jag en del nykläckta idéer att tacka för. "Tack Eija"!


De sköna bönorna igen. De gjorde sig så bra i glasburkar. Bondbönorna ser ju ut som musslor, eller hur?!

Hoppas de tar fin fart. Satte slanggurka för någon vecka sedan. De tittar upp nu. Snart ska de få titta in i växthuset. Om några veckor till...bor ju i norr där inget ska tas för givet... Sol idag kan vara frost i natt...

Nu tar vi hand om oss. Och jobbar med det som gör oss glada.

Fint så.

"Njuta
Vila
Öppna dörren ljus

Vaken tid
Lycklig

Att vara
Sådan är jag

Tänker stort
Om det lilla

Redo för nytt
Med öppna armar"

[by me]

8 kommentarer:

  1. Oj här får man sig ännu en energiboost av att läsa ditt inlägg! Solen spelar spratt med oss nu tror jag visst Lotta, du säger gasa och många andra bromsa när jag berättade att snart sätter vi potatisen i jorden. Fylld av energi idag precis som du, ska omsättas i en rulltårta till fikagästerna idag. Längtar till kvällen då det ska grävas igen. Blir så skööönt trött av det! Behöver du skit så finns det på Norrfrid idag. Kom o ta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så bra om energin räcker längre.... som typ ändå till dig på Norrfrid. Men du har ju en stor egen dos av framåtskridande. Verkligen på gång jämt. Det är inte jag.... men ofta :-)

      Körde trädgårdsskift i söndags med. Solbränna och grillade burgare på kuppen.

      Radera
  2. Oj vilken energi du har !!......själv njuter jag av vädret inifrån, hihi.....bloggar lite och väntar på kunder på min loppis....har smygöppnat....det är ett litet experiment förväntar mej ingenting.....och hittills (andra dagen ) har det gått superdåligt ...1 kund!!!!!.......men det är kul ändå, hihi......får se längre fram i sommar......lessnar jag så skeppar jag bort sakerna bara ;)))......vi får njuta av vädret nu, för sämre är på gång ;(........men jag går nog ut snart och sätter mej i solen vid loppisen ändå, haha.....
    Kramis bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men lycka till nu med loppisen. Klart man ska testa. Utan test ingen framgång ;-)

      Tack för titten här hos mig.

      Kortvecka på gång. Underbart såklart!

      Radera
  3. Ja! Man vill ju liksom aldrig sluta! Nu fick jag välja på att gå in eller hämta pannlampa för att kunna gräva vidare! Jag gick in:) vilken härlig köksträdgård du får där! Blir sugen på att utöka min lite till hihi.... Ska bli kul att se den växa fram. Odlarlycka till oss båda !! :) //hewoman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena mullvaden. Har du grävt till Kina ännu? Pannlampa är bra att ha. Och en bra spade och handskar. Och är det helg så kan man lika gärna ha ngt gott i glaset med ;-)

      Radera
  4. Fantastiskt fint skrivet som alltid Lotta! Kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej sköna bönan.

      Roligt att du kikade in. Blir såklart jätteglad över att du gillar min text.

      Vi måste ses. Har vi inte sagt det ett tag nu månne..... ;-)

      Radera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.