söndag 20 april 2014

En god knöl


Tänk så mycket gott det går att göra av en knöl ändå! Den här varianten heter "bankad potatis". Jo, det stämmer att de kommer att få en tuff behandling. Men oj så gott det kommer att smaka!

Sätt på ugnen. Lämplig temperatur tror jag kan vara cirka 220 grader. Varmluft 200. Välj ut några mellanstora potatisar. Skrubba dem ordentligt. Lägg dem på bakplåtspapper i en ugnssäker form. Så in i ugnen bara utan minsta tvekan. Nu är det baka baka som gäller.  


Är de klara snart? Det kan du lätt få svar på genom att känna efter med en potatissticka. Och så hörs det på ljudet. Det liksom låter som pyspunka i skalet skulle jag säga. Ta ut dem när de nästan är klara. Låt de svalna lite men långt ifrån helt och hållet.

Nu ska det bankas! Själv tycker jag det är roligast att lägga en handduk ovanpå potatisarna och banka till dem med handen. Därav namnet bankad potatis (smashed potatoes).

Tycker du inte det låter speciellt roligt så kan du trycka till med en träslev eller något liknande. 


Nu är de väl lagom mosade kan jag tro. En läcker sås kompar bra till har jag kommit på.

Rör ihop olivolja med fin matlagningssenap och lite söt senap samt färsk rosmarin (ta  rejält med blad och klipp dem smått). Ringla blandningen över potatisen. Strö på flingsalt. Nu ska de in i ugnen igen tills de fått en gyllenbrun färg.

Du väljer ut ett gott kött till detta. Helst biffkött. Tycker jag i alla fall. Och frasig sallad. Och några andra goda och fina grönsaksfärger.

Hoppas du gillar dem.

Smaklig måltid!

8 kommentarer:

  1. Mums va det ser gott ut! Det måste jag prova! :) Tack för tipset! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kommer älska dem! Ja vi hörs mera sen. Men när vi ses så är det alltid trevligt :-)

      Radera
  2. Jag gillar bakad potatis jaa, all sorts potatis egentligen, så det där är nog något för mej...jag skulle nog kunna
    äta dom som ensamrätt utan kött till ;))...hoppas påsken varit bra.....ha det gott!
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bia! Kul att du gillade receptet. Enkelt och gott. Potatisen har hamnat lite i skymundan för alla möjliga saker som tex couscous, quinoa, bulgur, gröna linser, röda linser, matvete.,.... you name it. Jag gillar dem alla OCH potatis. Inget utesluter det andra, men de behöver ju inte serveras samtidigt. TIll grillade kycklingfileer med marinad som får gommen att dansa tycker jag att det är jättegott med gröna linser. Det berättar jag nog mer om i ett matigt inlägg framöver ;-)

      Påsken var mycket fin. God mat, goda vänner och gott humör. Hoppas din också var bra.

      Kram Lotta

      Radera
  3. Det där var ju en förträfflig rätt, den noterar jag och spar bland mina recept och potatis är ju så gott!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det gott med "pärer" som vi säger på landet i mina trakter. Fast själv säger jag potatis :-) Hoppas du kommer gillade detta. Man hittar ju "sin smak" efter att ha testat en rätt ngn gång.

      Ha en finfin vecka.
      Lotta

      Radera
  4. Hej igen!
    Tänkte svara på din fråga: vi bor i Medelpad...Sundsvall ,så vi bor grannar kan man säga, hihi.....jag är från Härnösand...men har bott både i Göteborg och nu i S-svall....här stannar jag nog med min familj ;)))...god natt önskar jag dej!......Kram ;)

    SvaraRadera
  5. Låter riktigt smarrigt. Satte tre sorter igår.
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.