fredag 4 april 2014

Apropå röd solhatt...



rudbeckia


Det ni ska får höra nu hände för 
17 år sedan.

Det känns som om preskiberingstiden har gått ut, så därför törs jag berätta...

Det var 5 april 1997 och vårt första barn hade bestämt sig för att det var dags att se dagens ljus.

Allt gick som det skulle; blod, svett, tårar och glädjerop allt i en härlig mix. 
Det blev en underbar hon 
som fick namnet Sofia.

Amningen kom igång. 
Men gud så ont det gjorde efter ett par dagar! 
Enligt en barnmorska skulle jag testa en salva gjord på röd solhatt.

Nästa gång sambon kom på besök berättade jag vad jag behövde. "Barnmorskorna har nog", sa jag. Han spatserade iväg (som nybliven pappa går man ju på lätta steg har jag märkt). 
Jag och Sofia myste. 

Så kom Per tillbaka och räckte fram det jag frågat efter...som han tolkat min beskrivning. I handen höll han nämligen en röd virkad solhatt i form av en jordgubbe. Hahahaaa vad vi skrattade. Eller vänta, var det bara jag som höll på att dö av skratt? 

Den här gången var hans steg lite mer av det hasande slaget. Efter en stund kom han tillbaka med salvan. Alla nöjda. Och jag fnissade fortfarande.

Apropå röd solhatt alltså. Det är ju en blomma och den är en av mina favoriter i trädgården. 
Vilken härlig attityd den har 
både som knopp och fullvuxen! 

Visar några sagolika skeenden längre ner på sidan.

rudbeckia

Trädgårdslivet är härligt. 
Se här vilken fin kombo. 
Solhatt (alltså Rudbeckia), Rosenflockel, Sockblomma, Näva, Vintergröna och Humle 
är några som står och trivs i denna rabatt i min trädgård
(som du bara ser en del av här). 

rosenflockel


Rosenflockel är helt underbar! 


På två säsonger har du en perenn som stoltserar cirka 2 meter hög.


Dubbelrekommenderas!!


Här nedanför kan du se mina solhattar 
Rudbeckia Magnus i vackra skeenden.

rudbeckia

rudbeckia

rudbeckia




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.