lördag 22 mars 2014

Vin, örter och sång


Ja, det är ju ändå lördag. Vill
tipsa om denna goding från Chile.
Passar perfekt till biffkött. Så blir
det hos oss ikväll. Ekokött från
bästa Norrfrid Gårdsbutiks lantbruk
i Klovsta, Sollefteå. Till köttet
hade jag tänkt matvete som
blandas ner med gorgonzolaost och
färsk spenat. Lite salt och nymald svartpeppar. Mums!

För att inte tala om glasen. Minst
lika viktigt att det "smakar rätt i
munnen". Min favoritserie heter
Essence. Champagneglaset är urläckert.
Kanske vi tar lite mousserande på
stående fot i dem ikväll. Då vill
jag tipsa om en goding som heter
Prosecco (Extra Dry).

Slår nog på lite cool jazz till det,
eller så får Earth Wind and Fire
göra mig sällskap i köket.

Men inget kök utan örter om jag
får bestämma. Och det får jag ju.


Bästa basilikan. Älskar vatten. Tänk på att vattna den underifrån. Den här krukan är snygg och smidig.

Det är läckert att blanda lite olika skålar och krukor till örterna.  



Persilja vill jag ha färsk året om. Bäst är det ju att plocka den i egna landet. Det får bli i augusti. I denna kruka brukar jag få plats med fler örter på rad.



Rustik och romantisk rosmarin. Älskar denna växt. Passar underbart till lamm. Men tyvärr har jag inget kvar i frysen. Men se så fint den gör sig i en vanligt syltburk. Är småtokig i smaken!

I sommar planterar jag massor av rosmarin blandat med alla andra favoriter i stora krukor ute på framsidan av huset. Det är så härligt att springa ut och hämta örter efter smak och mat.

Ha en fin lördagskväll. Drick gott till maten om du vill, det tänker jag göra.

Och berätta gärna vad du åt och drack ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.