tisdag 11 mars 2014

Perenner högt och lågt


Den här rabatten tycker jag om mycket. Ligger i norrläge. Den bjuder på vacker blomning från maj till september. Jag brukar stå här och titta länge.




Det här med trädgård är ju alldeles underbart! Jag vet. Leva här och nu är mottot. Inte sommar ännu. På sin höjd "förvår" här hos mig. Jag råkade kika på Trädgårdskampen på svtplay. Det var ju rätt trevligt stundtals. Och sen var tankarna igång kring hur jag tänker sätta spaden i mina 850 kvm. Fler rabatter? Ja, gärna. Större grönsaksland? Ja, absolut flera meter större. Får huset plats sedan tro?

Jag följer ett mönster även om banan är lite snirklig... Min trädgård andas av det som är jag. Trender passerar. Passionen består.Att skapa är livsglädje. Se där nu log jag igen. Att gräva är framåtskridande. Att odla och skörd sina egna grönsaker är lycka. Perenner i jorden. Örter i krukor. Litet växthus med viktiga saker i.

Designar utan skisser. Platserna växer fram ur inre bilder. Skapar rum.

Vart är jag på väg? Ja, det vette katten! Njuter hur som helst av vackra ögonblick.

Om jag skulle önska mig något så vore det förmågan att planera bättre med penna och papper. Kanske det blir ett paket till påsk med goda råd i? Och sedan är jag självgående. Hurra, så länge av bara tanken!



Här nere är några närbilder från rabatten jag visade i början. Så får vi frossa lite extra.

Bloddroppe i förgrunden. Attityd på den krabaten, men tyvärr luktar den klorin när den står inomhus. Bakom lurar rosa Sköldpaddsört, som blommor ända in i september och sedan stångas mot frosten.




Vinröd akleja....ser ut att bära aftonklänning.





Läcker iris. Visst påminner den om en rödlök 

i genomskärning?

17 kommentarer:

  1. Tack för inspiration! Har en försummad trädgård m tänker ösa kärlek över den i sommar. Hoppas hinna beskära rosenbuskar och Syrén hårt t våren..☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du blev inspirerad. Precis så är det lyckade receptet.....att ge trädgården kärlek och mat=bästa möjliga jord ;-)

      Radera
  2. Tack för tipsen! Nu ska jag fixa in en höstblomma till. Behöver lite vackra blommor då också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra. Lycka till med planeringen inför sensommaren. Men först njuter vi i vår- och sommarsol :-)

      Radera
  3. Tack för titten hos mig och nu hittar jag till dig:) Så vackra bilder Wow!! Förstår att du stannar upp bland allt det vackra. En fin dag till dig /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna. Kul att höras :-) Roligt att du gillade mina perenner. Som den sanna poeten jag är måste jag få säga att namnet "Annas röda stol" är briljant! Ha en fin dag du med/Lotta

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Man blir glad av dina bedårande bilder ! Maria Insta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra Maria :-) Må fint.

      Radera
  6. Precis en sån rabatt skulle jag också vilja ha! Men trädgård är inte min bästa gren!

    Kram jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina ord :-) Jag visste inte heller att jag hade gröna fingrar förrän jag började gräva ;-) Har du en spade? Om inte köp en. Sen är scenen din ;-) Kram

      Radera
  7. Vackert! Fina bilder! Aklejor ska jag genast rita in i min nya entré rabatt!!
    //Hewomen

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kommer glädja dig varje sekund! Kramen till väst ;-)

      Radera
  8. Så underbara trädgårdsbilder! Ser så härligt ut! Önskar jag hade såna rabatter oxå men det tar ju lite tid så jag kommer gärna och njuter hos dig Lotta! :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är såååå välkommen! Måste bara "mata" växterna först :-) I sommar tar vi en sittning i mitt lilla Italien.

      Radera
  9. Visst är det härligt med trädgård! Vilka fina bilder, hoppas få se fler framöver! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädgård är underbart. Jag leker mullvad hela sommaren. Och däremellan njuter jag i mitt lilla Italien eller äter gott. Eller balanserar mig med yoga och bodybalance. Hörs igen hoppas jag :-)

      Radera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.