torsdag 6 mars 2014

Tre smaker, tre ögonblick, tre kvinnor




Äppelkräm och mjölkgrädde. Blir lycklig.


Nu får du följa med på en resa bland tre smaker, tre ögonblick och tre kvinnor. De är viktiga i mitt liv.

Ibland påminns jag om speciella händelser i livet. När jag biter i ett äpple till exempel förflyttas jag ofta tillbaka till farmors kök. Frukten ligger i en korg på diskbänken. Farmor står och skalar och skivar och berättar om gamla minnen. Jag sitter på soffan och tittar på. Dinglar lite med benen. Ser gardinen fladdra i ljummen sommarvind. Pelargonerna så vackra som bara en erfaren person kan få dem. Mårbackan sträcker sig över alla andra. Och jag förstår varför farmor är extra stolt över den.

Hon ställer fram benvitt porslin som har små blommor i bottnen. Sedan rör hon i grytan som står på spisen. Socker, potatismjöl och en stor portion inlevelse. Tillslut häller hon upp äppelkrämen i en skål. Vi bestämmer oss för att hammocken passar bra idag. Den står i skuggan av ett äppelträd. Eftermiddagssolen värmer mig i nacken. Krämen är len och söt. Tillsammans med gräddmjölken smakar det underbart. Och vi tittar på varann farmor och jag och ler tillsammans åt smak av äpplen.







Kaffebönor och en kvarn.

Jag sitter i min systers mysiga taklägenhet i Gamla Enskede. Vi har precis njutit av en köttbit och massor av grönsaker på brasilianskt vis. Smuttar på Vila Santa en favorit från Portugal, som gör sig bra till vilket kött som helst. 

Vi myser och pratar. Timmarna går. Dessert kanske? Somliga är förrätts- eller dessertmänniska. Varför blev jag både och? Jag svarade förstås "ja, gärna".

Plötsligt har jag en kaffekvarn i knät. Så mysig idé. Husfolket donar med desserten, jag maler kaffet, mamma diskar. Det doftar underbart. Mörkrost dessutom. Precis i min smak.

Eftersom vi älskar musik minst lika mycket som mat känner vi att det är dags för "musik på maten". Svågern Filipe sätter igång den gamla vinylspelaren. Tar fram en LP. Och plötsligt kan jag inte längre sitta still. 

Och vem kan det när Diana Ross ger allt i 
"I´m coming out". Jag, min syster och mamma hjälper Diana allt vad vi kan, både med sång och dans. Filipe är vänlig och kompar med på sin akustiska gitarr. Efter ett tag. Ett rätt så långt tag dessutom, kommer vi på att Zumbarullningar gör sig minst lika bra till discomusik. Det är då Filipe, ställer ifrån sig gitarren, ler stort och säger "Jag går till en kompis en stund. Ni får nog värma kaffet igen..."








Mörkt chai-te; Kanel, kardemumma, svartpeppar, kardemummakärnor, ingefära. Vatten och mjölk. Att njuta av.

Det finns ett arrangemang att längta till där musik, dans och alla sorters människor får plats att var precis som de är.

Platsen är Nämforsen i Näsåker och jag och min vän Hanna sitter vid nipkanten bland tallar och blåbärsris och blicker ut över bergen som speglar sig i älvfåran. Vi njuter av världsmusikfestivalen Urkult. Musiken flödar. Människor äter, dansar, skrattar och bara finns till.



Solens sista timme närmar sig och färgar himlen rosa. Vi huttrar till. Tur att vi båda har en mugg med Chai-te i händerna. Bakom oss ligger ett mysigt café där de serverar världens godaste vegetariska Halloumispett.



"Det här är stunder att minnas" säger jag till Hanna. "Ja, det är det sannerligen", svarar hon.

Det bästa här och nu. Vi sitter tysta. Inget mer behövs.//

Kanske du själv påverkas av smaker och dofter. Minns och mår bra.





10 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har! Underbara ord och bilder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) värmer att få höra. Välkommen tillbaka :-)

      Radera
  2. Tack J. Värmer att få höra.

    SvaraRadera
  3. Vackert är att dela med sig av det vackra. Kram syster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns oss alltid... ♥ Big hug till dig E och F.

      Radera
  4. Haha, 'stackars' Filipe.
    Vilken härlig blogg. Alla dessa stunder som man behöver plocka fram när vardagen känns tung.
    Kram och fortsätt skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 'någon' för att du tittade in. Må fint. Låt andningen flöda.

      Radera
  5. Så fint skrivet och så härliga beskrivningar! Du är verkligen duktig på att skriva och beskriva med inlevelse! Och vilken härlig familj ni är! :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar mina ord :-) vi gillar dans å sång i min familj. lite galna ibland. Kram ses :-)

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.