torsdag 15 maj 2014

Matade trädgården


Det är inte bara vi människor som är i behov av mat och omtanke. Även en trädgård kräver sitt. Ja, inte för att den ger sig till känna i första taget. Växterna har ju en förmåga att kämpa på.

Ljuset börjar bli sådär magiskt nu på kvällarna. Jag är gärna ute och kommer inte in förrän sent sent. Och det gör mig absolut ingenting. Tvärtom är det precis så jag vil ha det denna tid på året.

Igår var en bra kväll för att mata växterna. I söderläge har jag grupperat en rosenapel, en jasmine och en ungersk syren. De har inte haft det fett de senaste åren ska erkännas. Men de har blommat fint ändå faktiskt. Bra borde ju kunna bli bättre... De fick i alla fall både brunnen hästdynga och sandjord. Inte för att det tackade mig precis, men jag tyckte faktiskt att jasminbusken sträckte på sig lite extra när jag tog en runda förbi lite senare.

Väntar bara på nästa värmeknäpp då kommer det spraka till. Rosenapeln blir ljusrosa och alldeles underbar i sin blomning. Strax efteråt kommer syrenen...och sist men inte minst är det jasminbuskens tur. Vacker växelblomning jag fått till i den hörnan faktiskt. Bara en sådan sak kan göra mig jätteglad!


På samma sida av huset anlade jag en pionrabatt förra sensommaren. Hade en tanke om att lägga gråa stenplattor mellan den och äppelträdet som står på andra sidan. Mellan plattorna ska jag plantera citrontimjan i långa banor. Blir fint att vandra där barfota och dra fötterna genom det gröna väldoftande hääääärliga!


Såhär kan man också göra med gerdsgårdspinnar som blivit över. Bilden är från förra sommaren. Tyvärr så drog höststormen med sig både pinnar och lykta, så den gick sönder. Nu letar jag en passande lykta sedan ska  "installationen" placeras ut i trädgården igen.

Kanske du fick ett bra tips här. I all enkelhet. Men det är lite så jag jobbar i min trädgård. Enkelt. Former. Inget rakt. Perenner. Lite oväntade element. Växelblomning.


Och så njuta i massor!

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder!
    Gillar stenplattorna och planen med citrontimjan, - det kan ju inte bli annat än bra.
    Önskar dig en fin helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Fortsätt och njut ;)...det gör jag också....idag har vi över 20 grader varmt halvklart , men blåsigt.....
    Hoppas du får en härlig helg!!......dagen ligger öppen för mej....loppisen är öppen.....hoppas kvällen blir bra också ;))............kram bia

    SvaraRadera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.