fredag 29 augusti 2014

Lavendel och lakan





Verkligen trevligt med en doft av det bästa i sängkläderna.

Själv gjorde jag vattnet när fortfarande lupinerna var i blom...... men har du lavendel som spirar och trivs ännu så passa på att lägga dem i vatten några dagar.

Hos mig är lavendeln i kruka som finast just nu. Den vanliga. Fjärilslavendeln däremot är trött.

 Helt enkelt. Bara så. Noppa blommor. Lägg i vatten. Låt stå under lock några dagar. Sila bort blommorna. Tappa upp på flaskor.

Stryk lite lakan (jag gör det sällan men visst doftar härligt med en strimma av lavendel i näsborrarna.

Tjong färdigt.

Sedan drömmer vi sött.



4 kommentarer:

  1. Lavendel...mmmm....doftar gott;)
    Nu ska vi bara vara här på landet i 1 dag till...åker hem på söndag..vemodigt,men ändå lite spännande att möta hösten...med allt vad det innebär ;)...har nyss sett tre rådjur nära fönstret och när jag var ute och gick...dom är ju så vackra ;)...kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det gick bra att lämna landet.... bor du mitt i stan? Nu skuttar djuren som galningar i skogen, älgjakten har ju satt igång. Vi har inga jägare i släkten.....kommer från Gävle och ja, de levde väl mer stadsliv mina släktingar.

      Kram, Lotta

      Radera
  2. Åh, är det så enkelt att göra lavendelvatten ska jag absolut göra det, jag har några blommor kvar så det kan ju räcka ett tag. Så ljuvligt det ska bli. Tack för tipset!
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja så enkelt är det........men förvara det i kylskåpet så håller vattnet längre

      Må fint

      Radera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.