fredag 22 augusti 2014

Kakfrossa på blåbär och citroner



Blåbär stora som hallon! Precis så var det när jag plockade senast. Har hittat ett ställe i en skogsglänta nära hemma. Kan cykla dit. Det kallar jag livskvalitet!

Är ibland bakerska hos Eija på Norrfrid Gårdsbutik. Det är en ääääära att få hjälpa till där bland allt det vackra.

En dag när jag stod i köket på Norrfrid kom jag på ett bra recept på blåbärssnittar. Jättegoda! Som gjorda på ett kafferep.


Hämta blåbär från skogen eller frysen (tina). Sockra dem. Strö lite potatismjöl över blåbären och vänd ner. Finessen med detta recept är att bären ska vara hela. Så krossa dem alltså inte. Sockra så det känns bra, men inte föööör sött.

Gör en mördeg.

Jag brukar ta cirka

200 gram smör
4-5 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
Lite vaniljsocker

Det var allt

Knåpa ihop degen. Vila behövs inte om du inte är sugen på att baka precis när det är värmebölja. Så blev det för mig i juli. Skulle du hamna i det läget gör du klokast i att låta degen ligga i kylen en stund för att sluta svettas.

 Forma 3-4 längder på en plåt. Platta till lite och gör en skåra i längderna. Fyll nu med rikligt av blåbärssylten. Tryck ihop varje längd lite grann.

Grädda tills degen börjar bli gyllenbrun i kanterna. Tror det brukar ta ca 25 minuter på 200 grader vanlig ugn. 175 grader varmluft.

Låt svalna.

Gör snittar på snedden. Låt svalna helt. Innan servering pudrar du på generöst med florsocker.

Voila och se resultatet nedan!





Ernst, han kan han!  Och min bästa Hanna...och så jag!

Alla har vi gjort och njutit av de gudomliga snittarna med citronmarängsmet, som Ernst knåpade ihop i ett av säsongens "Sommar med Ernst".

Jag säger bara - gör dem - ät dem - gör dem igen och ät ännu fler! Ja, du kan passa på att bjuda nära och kära också när du ändå håller på.





Citronmarängsnittar och kaffe ur en mungod kopp. Visst blir kropp och själ glad?!



Pistagenötterna blir verkligen pricken över i:et! 


Kanske just dess två godingar kommer att göra ditt nästa kaffekalas till en extra trevlig fest.

Lycka till!

5 kommentarer:

  1. Eija har det bra som har dig som bakerska!
    Vilka läckerheter du visar! Här har det inte blivit några blåbär i år men de finns att köpa så nu ska det bli bakning. Ernst är bra, i helgen ska jag prova ett annat av hans recept.
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, jag gör så gott jag kan....och gärna lite bättre än så haha! Att skapa är min bästa pose i livet. Synd att du inte hittat några blåa bär i år. Nästa år blir bra ska du se :-)

      Mvh, Lotta

      Radera
  2. Vilka praktblåbär och smarriga recept!
    Måste prova, frestande bilder.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Inger!

      SÅ roligt att de lockade. Du kommer inte att ångra dig. Däremot kan det bli så att du blir bättre och bättre på blåbärskakorna.....första gången kaaaan det tänkas att du tar med för mkt vätska från bären....och ändå så ska det ju vara både vätska och hela bär i kakorna...lurig kombo jag vet ;-)

      Må fint.

      Tack för titten här hos mig :-)

      Mvh, Lotta

      Radera
  3. Och här sitter jag och blir sugen...mums!....Blåbär är bland det bästa du kan äta....mycket antioxidanter, bra för ögonen osv....men det visste du säkert, hihi....ha en fin helg!
    Kramis

    SvaraRadera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.