söndag 21 juni 2015

Min köksträdgård - härodlat helt enkelt


Så var skylten på plats i min köksträdgård. Kort och gott - härodlat. Och det börjar hända saker nu. Med lite vatten, ljus och värme kan man slå världen med häpnad. Vet inte om det behövs några "gröna fingrar". Jag hejar på bäst jag kan.

Snart blir det lite öl mellan salladsraderna. Hick och skål säger sniglarna och ja, kilar vidare. Inga mördarsniglar i våra trakter. Inte en. Ta i trä! 


Örtlådan börjar sätta sig bra. Här bor persilja, oregano, timjan, basilika (rätt död just nu), rosmarin, dragon. Lite bönor på kortsidorna. Ingen dill. Det gååår inte hos mig! Har provat i massor av år. Men nej, vill inte! Vet du varför?


Sköna bondbönor i fin repris. Förra året blev en succé. Nu ser det ut att lyckas även i år. Det ska nog gå. 


Vitlöken gör det den är bäst på - växer sig stor och stark!


En titt i mitt lilla växthus. Ryms några tomatplantor, gurka, chilipeppar och örter.


Gurkorna har varit lite hängiga. De törstar mest efter värmen just nu. Vatten råkade jag ge dem för mycket av så de nästan kilade vidare. 


Ja här är det om inte annat "different shades of green" ;-)

Gro gro vidare. Det är så vi vill ha det. Eller hur?

2 kommentarer:

  1. Det ser fint och välordnat. Nej, jag vet inte varför man inte lýckas med dill, men jag skulle gärna vilja vet. / Britt

    SvaraRadera
  2. Så mycket du satt/sått....jag hoppar över det mesta i år...vi har bara satt potatis tillsammans med svågern, så vi kommer att ha potatis så det räcker över hela året....nu flyttar vi snart till torpet ;))...det blev sent i år...
    Kram bia

    SvaraRadera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.