lördag 6 juni 2015

Firar dagen med vinmarinerad rostas


Hittade visst en liten blågul ändå. Rabarber till det. Somrigt ögonblick.

Dagen till ära njuter vi av god mat. Grillat! Häng med på detta recept! Du hinner göra denna magiska 8 timmarsmarinad om du kör middagen lite senare ikväll.
 


Så fort jag ser, tänker på eller känner doften av rosmarin så ler hela jag. Den kryddan är helt enkelt helgjuten!

Idag väljer jag en rostas som ekar lokal(alltså läs: ekokött ;-)

Marinaden ser ut som så...3 dl rött vin
2 stora schalottenlök
2 vitlökar
Svartpeppar
Krossade torkade limeblad och skalet från en liten färsk lime (bara det gröna yttersta).


Skiva köttet i generösa bitar. Hacka lök och vitlök. Lägg ner skivorna i en form och häll på alla smakerna. Vänd omkring skivorna lite grann. Saltet får vänta tills du grillat skivorna tycker jag.

Nu ska det vila i kylen under plast i 8 timmar! (har du inte den tiden så ta den tid du har, men nog säger jag minst 4 timmar i alla fall). Och har du en sådan där finurlig marinadlåda som suger ut luften så klarar du dig på ett par timmar. Vi har en sådan, men idag ville jag "låta tiden segra", so to speak.


1 kommentar:

  1. Marinadlåda har jag inte hört talas om men ska googla på det, ibland kan tiden bli lite knapp. Marinaden låter god så nog ska jag prova detta.
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.