fredag 28 februari 2014

En bra dag för pannkakor






Visst är det härligt med helg. Jag har förmånen att vara ledig alla helger. Och det finns säkert fler än jag som har det så bra.

Du kanske unnar dig att dra ut på både uppstigning och frukost på lördagar och söndagar. Detta innebär att frukosten heter brunch istället för frukost och det känns ju faktiskt sådär lagom lyxigt. 

En goding som många blir glada av är pannkakor. Själv föredrar jag helst så kallade amerikanska pannkakor toppade med skivad frukt och ljus sirap. Banan och mango gifter sig utomordentligt bra. Åtminstone i min mun. 

I koppen väljer jag starkt nymalet kaffe. Trevligast är om jag har ork att mala med mitt loppisfynd, en fin "handjagare". 

Ett mumsigt recept;

4 1/2 dl vetemjöl
2 msk socker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
4 msk rapsolja
2-3 ägg
2 1/2 dl mjölk

Blanda de torra ingredienserna för sig. 
Blanda ägg och mjöl. 
Vispa ner mjölblandningen successivt i äggsmeten.

Låt smeten vila en stund.

Stek i smör. Gör små pannkakor.


Lägg upp pannkakorna på vackra fat. Jag brukar använda udda loppistallrikar med blommor på.
Ät omedelbart med ett leende på läpparna.










4 kommentarer:

  1. Ser supersmarrigt ut och fint upplagt på loppistallrikar! :) Jag har aldrig smakat amerikanska pannkakor faktiskt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. men då kommer du få känna något som makes you happy girl :-) ös på med underbara frukter så lovar jag big moment

      Radera
  2. Men gud så gott detta lät och såg ut,nu ser jag du har blogg, så trevligt, välkommen hit!!!!!!!! Mari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om så trevligt med en ny följare, en av mina första få ;-) men fler kanske det blir. Lovar ett glatt moment när du avnjuter dessa med underbara frukter till. Vi ses igen hos dig eller mig ;-)

      Radera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.