måndag 24 februari 2014

Surdegar och gobitar




Får jag presentera herr vete och fru råg. Viktiga medlemmar i en brödbakande familjs liv. Vi använde dem senast i lördags. De här två har nått en aktningsvärd ålder. Ja, beror ju på vad vi jämför med förstås. Har hört om de som varit med i 10 år och mer. Ja, de förvaras såklart i kylskåpet. Lämnat dem på surdegshotell har jag inte gjort i alla fall. Det har ju blivit en fluga på sina håll.

Något att tänka på när du ska baka med surdeg är speciellt två saker; framförhållning och tålamod. Inför brödbaket ska de "kickas igång", alltså väckas till liv, bubbla. Mycket bubblor ska det vara då vet du att du är på rätt väg. Sugen att prova? Sök på webben på till exempel orden "Starta en surdegsgrund". Sedan finns det härliga böcker att hämta inspiration i. Här hemma är Riddarbageriets brödbok välanvänd. 

Tålamodet som sagt. Kicka igång degen ena dagen och baka bröd andra dagen. Låta det jäsa....och jäsa igen. Men sedan belöningen. Nygräddat och med en underbar doft som sprider sig i hela huset. Helst äter jag det ljummet med riktigt smör på. Det är ljuvligt gott. Lycka till med dina surdegar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.