tisdag 21 juli 2015

Fokus och tusen tankar



Fokusera! Ha fokus! Vara fokuserad! 

Vissa perioder står jag och vinkar adjö till mitt fokus. Jag ser hur det galopperar iväg så dammet yr. Det kan ta dagar att hinna ifatt det igen.

Försöker smaka på ordet. F-o-k-u-s. För mig blir det mer såhär; F som i Filosofera, O som i Orolig, K som i Katastrof, U som i Underbart, S som i Ska bara göra det här först. 

Fokus är samma sak som att strukturera sig. Eller för den delen "gör en sak i taget". Tänka en sak och göra den. Bocka av den och gå vidare till nästa sak.

Jag håller hårt i fokuset och försöööööööker en gång till. Men nähä, tankarna blir till minst tjugo på en gång. Vad har det tagit åt mig!?

Fokus. Blir helt matt av ordet! Vad är det för fel på att tänka och vilja tusen saker på en gång? Jag har svar på det också. 

Då hittar man kaffekoppen i växthuset och sekatören i soffan. Går en sväng extra på affären och glömmer var varuvagnen står. Läser en och en halv sida i boken man läser för tillfället och kommer sedan på att det hellre skulle vara bra och skriva lite mer på sin egen istället. Hämtar morgontidningen vid frukosttid och läser den på kvällen. Bakar en kaka och glömmer mjölet. 

Fokus ja. Jag vet det. Jag känner det. Jag längtar efter det. Jag behöver det. Jag brukar ha det!

Ja det är väl lika bra att börjar på en gång. Fokus Lotta. Här och nu. Ta en tanke med mig. Förverkliga den från början till slut. 

En

sak 


taget.

Pronto!  

Nu!

Ska bara ta en kopp kaffe med nybakad citronkaka först. Självklart en tugga i taget!

2 kommentarer:

  1. Klokt skrivet men svårt kan jag hålla med om. Att hålla fokus på en sak i taget alltså. Blir lätt att tankarna flyter iväg och vips är man någon helt annanstans än man tänkt från början. Viss tjusning i detta också tänker jag. (Fina träskor också, köpta i Sverige?)
    Allt gott!
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. en ny människa här hos mig. Roligt och tack för att du kom förbi :-)

      Träskorna är jättesköna. Tro det eller ej men de är köpta på en helt vanlig alltiallo butik vid namn MM. En sak har jag då lärt mig i livet.....man kan hitta det bästa där man minst anar det.

      PS Gå "Barfota i mossan" gör jag sällan. Men jo, det finns en stig som leder till en badsjö som vi gillar och där finns minsann mossmark och hjortonblommor när årstiden är den rätta. Däremot kramar jag träd regelbundet. Oftast har jag stövlar på mig när vi råkas där i skogen mossan och jag. Ska tänka utanför boxen nästa gång.

      Må finfint.
      Lotta

      Radera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.