onsdag 19 november 2014

Mumsigt fröknäcke



Måste bara varna för att detta är försvinnande gott! Smidiga att göra. Underbara att äta. Finfina som ge bort present.

Jag hade knäcket på entrébordet vid en bjudning för ett tag sedan. Hade gjort en wasabiröra som gifte sig perfekt tillsammans med brödet. Till det serverade jag en fikonsallad och så smuttade vi på välkyld Prosecco. Godis!

Såhär gör jag dem:

Sätt ugnen på 150 grader

1/2 dl solrosfrön
1/2 dl pumpakärnor
1 dl sesamfrön
2 dl grahamsmjöl
1/2 tsk salt
2 dl kallt vatten
2 msk olivolja

Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt vattnet och oljan. Rör om till en smet. Den ska vara lös.

Bred ut smeten tunt på en plåt med bakplåtspapper (olja in pappret lite grann).

För att få fin yta på brödet valde jag att strö över lite frön och flingsalt. Platta in det försiktigt med handen.

Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. Ta ut plåten och skär i de sorts bitar du vill ha. Långsmala är särskilt mungoda, tycker jag.

Grädda ytterligare 20-25 minuter. Stäng av ugnen och låt brödet stå kvar tills ugnen har kallnat.


2 kommentarer:

  1. Sånt gillar jag. Knäckebröd bakar jag rätt ofta - med liknande recept. Så gott med ost, men säkert ännu bättre med så goda tillbehör som ni hade.

    SvaraRadera
  2. Liknar mitt recept men jag har 1/2 del linfrön och så använder jag vetemjöl och majsmjöl istället för graham. Nu måste jag nog prova med graham för att se skillnaden.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.