måndag 3 november 2014

En läckerbit med apelsintäcke



En kaka ska ha attityd! Den ska överraska både i smak och utseende.

Mycket av det mesta. Kontraster. Gott ska bli jättegott. Så tänker jag i alla fall.

Jag bakade en chokladkladdkaka härom dagen med apelsin, choklad- och vaniljtäcke.

Hämtade inspiration från olika recept, men satte min egen touch på den. Själva kakan finns i Leilas "A piece of cake".

Den blev jätteläcker. Smakade mer och blir en sådan jag gärna gör igen. Ofta! En goding till kaffet helt enkelt. 



Chokladkladdkaka med apelsintäcke 

50 gram smör
1/2 dl matolja
2 ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
(jag hade i Mascobado råsocker istället)
2 1/2 dl vetemjöl
4 msk fin kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret i en kastrull och häll i oljan.
Vispa ägg, strösocker och farinsocker (eller annat finfint socker) ljust och pösigt. Rör sedan ner smörblandningen.

Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten.

Häll ner smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter (ca 24 cm diameter). Dela chokladen i bitar och tryck ner i smeten.

Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 20-30 minuter. Den ska vara lite kladdig när du tar ut den.


Apelsinkräm med vanilj

Ca 80 gram mörk choklad
3 dl florsocker
200 gram cream cheese
1 stor eko apelsin

Vispa ihop osten och florsockret först.
Smält chokladen och häll ner den i ostsmeten. Rör ner 3 dl florsocker och frön från en halv vaniljstång samt rivet skal av apelsinen.

Bred ut chokladkrämen över kakan. Låt stelna.

 Skär apelsinen. Jag föredrog skivor som jag delade i halvor. Dekorera kakan efter tyck och smak. Färsk apelsin är verkligen en jättegod kombo till kakan!


Ha en god och chokladig fikastund med gäster eller bara med du och de dina.

.

8 kommentarer:

  1. Mums mums.....nu får det nog bli lite kaffe med dopp, hihi....
    Kram bia

    SvaraRadera
  2. Sånt gillar jag! Choklad och apelsin är en härlig kombo!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. jättesmarrigt och nu i jultider blir den toppen

      må fint

      Radera
  3. Älskar chokladkakor. Den ser verkligen god ut. Den får det bli nästa gång det ska bakas.

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Den kan du skriva upp :-) god som tusan! men jag har en annan grym smakupplevelse....... dubbla citronkakor som jag gör inför varje jul

      må fint

      Radera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.