onsdag 3 september 2014

Från skog och höna



Idag kom jag hem med glada ägg och gula kantareller. Känns som högsta vinsten!

Äggen köper jag av en dam som äger 22 höns. Det blir en hel del ägg där. Härligt att få köpa när man vet att hönsen har det bra.

Har sällan eller aldrig hittat en kantarell i skogen. Bär plockar jag däremot. Idag kunde jag inte motstå de gula godingarna utan köpte av en kvinna som sålde på gågatan. Underbart fina och från en skog här i närheten. Annat det än småttingarna jag såg på ICA härom dagen.

Kantarelltoast med västerbottensost ligger högt i kurs här hemma bland alla familjemedlemmar faktiskt.

En smarrig kantarelltoast Skiva så mycket svamp du vill ha. Fräs dem i riktigt smör tillsammans med finhackad schalottenlök. Krydda med salt och svartpeppar. Klipp lite färsk persilja över.
Smöra två fullkornsbröd eller vitt bröd (som passar i ett mackjärn)

Lägg på kantareller och skivad västerbottensost (makalöst sting på den osten tycker jag!).

Kläm ihop mackorna och in med dem i järnet. Grädda så länge som du tycker verkar ok.

Låt svalna något innan du hugger in. 


Finns det ägg hemma så går det alltid att göra sig en fin kaka, som till exempel en saftig vinbärskaka. Bjuder på ett recept här nedanför. 


Några anemoner gör susen. 


Rödvinbärskakaugn 175 grader

150 g smör
2 1/2 dl socker
3 ägg (4 om det är små ekoägg)
5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bikarbonat
1 krm salt
1 1/2 dl tjock naturell yoghurt
2-2 1/2 dl vinbär
Ca 1/2 dl vinbär att garnera kakan med

Sedan gör du såhärSmöra och bröa en form med löstagbara kanter (om du gillar cocos, så tar du det istället för ströbröd :-)

Rör smör och socker poröst
Vispa ner äggen ett och ett

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Blanda sedan detta med yoghurten och ner med allt i smeten.

Fördela hälften av smeten i formen. Strö över hälften av vinbären. Sedan resten av smeten och bären.

Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Känn med sticka om det känns ok.

Låt svalna. Häll upp den på ett av dina favoritfat. Pudra rikligt med florsocker över kakan.

Du som brukar storkna av för syrlig smak kan ju först rulla runt vinbären som ska toppa kakan i lite strösocker.

En klick vispgrädde är alltid rätt till en ljuvlig kaka.

Smaka. Njut.

2 kommentarer:

  1. Vackra bilder! Kantarellsmörgås är gott, det gör vi ofta. Men kokar du inte ur vattnet innan du steker dem i smör? Gör man det bara när man ska frysa dem kanske?
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! De kantareller som hamnar i frysen förväller vi. Annars skivar och steker jag rakt på bara :-) Ljuvligt gott!

      Må fint.

      Radera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.