onsdag 18 februari 2015

Så ett frö och se dig själv växa



För mig är mindfullness meningsfullt. Här och nu. Ingen oro för sedan. Njuta i nuet. Bra för själen. Bra för kroppen. En gladare jag.

En liten övning.... blunda och se hur du sår ett frö mitt i bröstkorgen. Är det där själen bor tro? Ja, jag tror nästan den är just där. Har du slutat läsa nu? Synd. Fortsätt gärna. Det här kan bli så bra som du väljer att göra det till.

Alltså blunda. Låt bara andetagen komma och gå. Se dig själv så ett frö i själen. Vattna. Observera ljuset och värmen. Kanske en lätt sommarbris passerar dig. Se hur fröet börjar gro. Se hur det växer sakta, sakta, bit för bit tills stjälken är färdig.

Nu står den där grön, kraftfull och stadig. Observera den lilla röda blomma som börjar ta form i toppen av stjälken. Nu vecklar den ut sig mer och mer. Blir röd och kraftfull. Kika nu in i rosens mitt - i rosens hjärta.

Känn kraften. Andas in. Andas ut.

Mindfullness.

I like.

Ge dig själv av det bästa.

Kram!



6 kommentarer:

  1. Det finns väl ett kinesiskt ordspråk som säger något om att så ett frö. Och det är ganska fantastiskt. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt är det minsann.

      allt gott till dig

      Radera
  2. Mindfulness är helt klart min grej, men just denna övning var lite knepig idag när jag just upptäckt sorgmyggor i frösådderna. De flyger liksom in i den vackra bilden. Ska testa igen när myggchocken lagt sig.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha du är rolig du :-) jag skänker dig lyckosparken för att sorgens myggor kilar vidare ;-)

      nu tinar trädgården.....

      Må fint
      Lotta

      Radera
  3. Att vara här och nu...mindfullness ....för det mesta går det bra...ibland liten mindre bra ;))
    Önskar dej en trevlig solig helg!!
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är klurigt men härligt i kroppen när nuet får stort utrymme

      må fint Bia!

      Radera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.