måndag 15 december 2014

Knaprigt saltat knäckebröd


Nu börjar julklapparna ta form. Läckert knäcke som kräver en del bearbetning på bakbordet, men det är värt varenda minut kan jag lova!

Leta fram ett recept på nätet som känns bra. Gör precis som det står eller byt ut till exempel en mjölsort mot någon annan om du inte har precis det som efterfrågas. Jag valde att följa ett spår...för att sedan följa min egen känsla.

 Innan gräddning penslade jag brödet med lite vatten och toppade med en blandning av en hel del frön, som solros, lin, sesam och pumpa. Även helt bovete. Tryck till lite lätt med handen på blandningen. Överst strör du ett gott grovt salt.

Det gäller att ha lite is i magen vid gräddningen. Först är det lugnt, sedan blir det lite gyllenbrunt. Sedan gäller det att se upp så det inte blir mörkbrunt för då har du varit lugn alldeles för länge.

Erkänner att det krävs ett par brända kakor innan gräddningen sitter perfekt.


Låt det svalna på galler.

Sagolikt knaprigt och gott. Någon blir nog glad till jul. Det tror jag faktiskt. 


6 kommentarer:

  1. Blir ju supergott med ett gammalt vanligt knäcke med goda fröer och lite salt på! Tack för tipset!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den smakar underbart! Har lagt det under duk på brickor. Möjligen lite olämplig placering för igår var en av våra två katter uppe och knatade omkring på brödet... du kan ju tänka dig vad som hände då

      Julen kommer. Må fint.

      Radera
  2. Ser jättegoda ut. Jag har också ett bra recept. Och till våren har jag bestämt mig för att blanda i nässlor. Jag gör inga hål i mina, utom då jag ger bort. Då blir det hjärtform och hål att trä ett band igenom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt enkelt underbart gott! Ja va bra! Nässlor får det bli i vår här med :-) Första gången jag gjorde med hål i. Hade en tanke om att hänga upp dem på stång men det tror jag inte blir så bra för fröna verkar ramla av ;-)

      Ha det fint!

      Radera
  3. Ser urgott ut. kramar Hanna

    SvaraRadera
  4. Så fint! De ser jättegoda ut! Mums! Ha en fin helg! Kram :)

    SvaraRadera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.