fredag 25 juli 2014

Systerkärlek och kladdkaka



En ros är en ros är en ros...

helt underbar


En syster är en syster är en syster...

ovärderlig


Hon finns där

i tanken nära

trots många vingslag emellan

Vad var det som gjorde våran kärlek så fin?

Den bara finns

Inga krav

Finns och är viktig

För mig

 För dig

Jag vet

Du vet

Som rosornas livslopp

går våra liv


Kramas

Vet mycket

Inte allt

I hemlighet är människan

Egen och ensam


Ett du

Ett jag

Vi


I tårar

I skratt

Vi

Systra mi


Min syster startade den så kallade fruntimmersveckan. Sara. Rara.

Nu är hon är i våran hemstad. Hälsar på oss med sin underbara familj.

Önskar att dagarna aldrig ska ta slut!

Gjorde en kladdkaka av mörkaste choklad för att fira hennes namn i efterskott.

Hon blev överförtjust! Då förstår du att hon blev mer än glad.

Kakan blev så god så den tog slut.

Delar gärna med mig av det goda.

Så varsågod, här kommer receptet.



Kladdkaka systra mi

Börja med att smöra en fin form. Jag tog en hjärtlig. Ströa med råsocker.

Smält 150 g smör. Smält ner 150 gram fin mörk choklad i smöret.
Låt svalna något

Vispa kraftigt ihop tre ägg (utan skal ;-) med 3 dl rårörsocker

Fluffigt nu? Bra.

Något oväntat, men pricken över i:et..... Blanda ihop 150 g naturell färskostmed 3-4 msk fin apelsinmarmelad

Något ännu mer oväntat är att jag valde att ha med 1/2 dl sesamfrö i kakan. Rosta dem försiktigt i stekpanna en liten liten stund.

I äggsmeten ska nu detta ner; smör och chokladblandningen, 2 dl och 1 msk mjöl, sesamfröna och en gnutta salt.

Klicka ut den fasta smeten i en form. Ovanpå fördelas färskost- och apelsinblandningen.

Grädda i 175 grader i ca 30-40 minuter. En kladdkaka ska ju vara just lite kladdig när den tas ut.

Låt den vila minst tre timmar innan du serverar den.

Fluffig men krämig vispgrädde serveras gärna till detta.
Vill du så ställ även fram marmeladburken bredvid så kan den som vill ta en klick extra.

Starkt kaffe till? Ja tack!

Mums!


3 kommentarer:

  1. Jag gillar kladdkaka med vispgrädde...mums!....idag har jag badat i havet igen....såå härligt och varmt...ville aldrig gå upp...nu blir det en kyckling sallad med guben och ett glas vitt i den ljumma sommarkvällen på uteplatsen ;)))....i morrn ut till Vindhem och äta vid havet...man passar ju på när vädret är fint, hihi...
    Kram på dej

    SvaraRadera
  2. Kladdkaka systra mi ska jag göra till min fina syster när vi träffas under avslappade förhållanden, just nu är det vår sjuka 96-årig mamma som behöver oss. Visst är det underbart med systerkärlek!
    Tack för receptet och ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Underbar systerdikt, kärnfull, kärleksfull och sommarlätt.
    Kladdkakan får snålvattnet att rinna...
    Kram
    Anette

    SvaraRadera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.