fredag 18 juli 2014

Sol, vind och salta vågor


Det här blev så lyckat! Jag bokade in familjen på en minisemester till Ulvön. Vi har ju faktiskt Höga Kusten precis bakom knuten (eller framför beroende på var man står ;) Roligt att få byta ut inlandet mot kusten under några dagar. 

Sagt och gjort. Vi tog båten från Köpmanholmen i onsdags och har sedan njutit av varje minut ute på Ulvön tills idag fredag. 

Vi fick höra att vi prickat in solen precis. Ja, då känns det extra lyckligt i bröstet. Igår hade vi bokat cyklar för att bege oss till en bad i norra delen av ön som skulle vara toppen. Och visst stämde det...



Sandviken bjöd på härlig sand med havshorisonten eller en ö i blick, vilket man ville. Ganska glest med folk på stranden. Riktigt skönt. Och solen, och vinden och salta vågor, allt stämde.

Det är på höjden med blicken mot havshoristonen som jag känner mig som mest fri i sinnet. Vi knatade upp på Lotsberget, som ligger 81 meter över havet. Frihet är känslan som jag tror vi alla kände i bröstet. Nedanför skymtar Ulvö by.





En solrosig dotter som njuter av ögonblicket.


Sonen och jag och solen mitt i. Det blir lite konstiga miner då...



På ett litet hus fanns nostalgi från 1977. Då var jag 10 år (åren rusar, jag vet!). Kan bara konstateras att jag kunde njuta av glass under två kronor. Då var då. Dyrt för sin tid kanske...Vissa av godingarna håller i sig än idag, som ni kan se.  



Visst. Läckra båtar i massor. Undrar vad som avgör vem av oss som blir en sjöhäst eller en landkrabba? Jag älskar att titta på havet från land.


Ett otroligt charmigt mat- och fikaställe som hette Ulvöbyn. Chokladkaka med fikon fick det bli. Varken mer eller mindre. Men högst njutbart!


Här 54 trappsteg upp på höjden bodde vi i en stuga. 



Det är ju en sådan här maskin jag vill ha! Praktisk och tuff på samma gång.


7 kommentarer:

  1. Åhh Ulvön...nostalgi på hög nivå....jag är från H-sand, har släkt i Ö-vik (fast snart är det bara kusiner kvar ;()...och bor ju som du vet i S-svall...så Ulvön är inte såå långt bort ;)).....fina bilder!!
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa det är värt att återkomma dit. Havet är ju alltid underbart.....helst från land ;-)

      Radera
  2. Härliga bilder! Jag älskar också havet från land (trots att jag jobbar på ett marint företag), men jag badar gärna. En lastmoppe är ju en dröm, så praktiskt.
    Ha det fint!
    Kam Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Havet är påfyllning för själen, helt klart. Vi var så nöjda med våran minisemester.
      Kram Lotta

      Radera
  3. Å Ulvön!!! En gång för mååånga år sedan följde jag och min syster våran mormor och hemslöjdsföreningen på en utflykt till Ulvön och jag har många gånger drömt om att återvända. Det måste ha gjort ett stort intryck på mig som var i 5-6 års ålder eftersom jag har väldigt tydliga bilder i huvudet därifrån :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det. Vissa saker etsar sig fast i minnet för alltid..... Återvänd, det är det värt :-)

      Mvh, Lotta

      Radera
  4. Vilket härligt ställe och så mysigt ni har det. Kul att se dig och barnen på bild. Lägger Ulvön på minnet för eventuella resor norröver. Höga kusten har jag dock besökt under en dag men då var det en annan strand.
    Ha det så gott
    Kram Anette

    SvaraRadera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.