lördag 11 mars 2017

Kära mormor finns inte mer


En plats i solen. Utflykt i trakter där du bott. Selsjön. Här ett strandhugg vid Ångermanälven i Resele 2007. 



Kära mormor.




Nu finns du inte mer.

Först ett helt liv. 96 år och elva månader. Sedan är allt över på en sekund.

Du somnade in i går lugnt och stilla i Gävle, som varit din hemstad mesta delen av ditt liv.




5 april skulle du fylla 97 år. Född 1920. Det är länge sen mormor. Våran Sofia är född samma datum. Det gjorde dig glad. 


Du. Som jag mestadels sett dig. Med håret uppsatt i knut. Klädd i svart för det mesta. Vackra smycken. Helst guld. Osminkad, men alltid med färgstarkt läppstift när du gick utanför dörren.

Parant är nog ordet för att summera ditt yttre.

Och så insidan. Ditt liv. Ditt långa liv. Bland både solsken och tunga tunga moln. Ett tufft liv. Men du har rest dig. Gång på gång.

Ett gott skratt kan rädda vem som helst. Du valde att skratta mycket. Det är en styrka mormor. Som jag lärt mig mycket av.

Du älskade tulpaner och antika möbler. Inredning var din stora passion i livet. Och Svensk Damtidning med kungligheter och kändisar. Du älskade även fisk och min smulpaj.

Du flyttade mycket. Det var nog oron i dig. Rötterna som inte fick fäste. Jag brukade bo hos dig när mamma och pappa jobbade. Gävle först åren av mitt liv.

Sedan flyttade vi till Sollefteå. Jag minns fortfarande känslan när vi sa hej då. Jag satt limmad bak i bilfönstret och vinkade och du står kvar på trottoaren och vinkade tillbaka. Länge. Den känslan. Stor saknad. Jag 5 år.


Vi har umgåtts mycket genom livet. Jag har bott hos dig. Du har varit mycket i Sollefteå. Att rullatorn kom in i ditt liv var inget hinder. Vi har pimplat på isar. Vi har fiskat vid sommarsjö och älv. Vi har ätit goda middagar. Vi har skrattat.

De senaste åren har varit som de varit. Ålderdomen som kommer smygande. Fast vi inte vill. Nu får du äntligen vila mormor dit du vandrat.


Fast du har sagt att du ska komma tillbaka och spöka för oss alla. 

Du är så välkommen mormor.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.