lördag 12 september 2015

Hamburgare och äppelpaj


Börja helgen med en burgare eller avsluta den. Så gör vi ibland. Ofta blir det hamburgare på mald högrev. En gammal hederlig vevmaskin gör sitt bästa och vi blir nöjda. En loppisgåva från min pappa. Tackar tackar. 
Färsen blir luftig och fin. För att den ska hålla sig så är tipset att inte röra färsen för mycket. Krydda snabbt och forma burgare i önskad storlek. Har du ork att tända grillen så blir de ju så mycket godare.

Den här gången hade vi syltad rödlök till. Väldigt gott. Det kommer vi helt klart göra om. Ärligt talat var det dottern som hade gjort den som tillbehör till tacos någon dag tidigare. Och inte vilka tacos som helst. Även hon hade testat ett recept på högrev, som skulle puttra i gryta i en evighet och sedan var det bara att dra isär köttet.


Ja mat är underbart gott och spännande!






Äppel päppelsäsongen hänger ju över oss och vi som har lyckan att äga några träd har nog ett rätt bra skördeår på gång. De verkar mogna lite senare än vanligt men strunt samma. Den som väntar på något gott...

Mina transparent blanche är inte helt mogna men tillräckligt. Jag piffade till dem såhär innan det var dags för ugnen...

Skivade dem tunt och la dem i en skål. Kryddade med nymald kardemumma, kanel, pressad citronsaft och ringlade över lite honung. Den här mumman fick stå och dra i ca 30 minuter. Sedan la jag äpplena i en form. Klassisk smulpaj ovanpå. Gräddade tills färgen var gyllene. Som tillbehör blev det både vaniljglass och vaniljsås.

Sedan var vi mätta och nöjda och hade nästan paltkoma.

Kanske du får lite tips inför söndagsmenyn i alla fall.

Allt gott!


2 kommentarer:

  1. Låter gott. Brukar inte mala min egen färs, men en gammal köttkvarn äger jag faktiskt. / Britt

    SvaraRadera
  2. Vi startade helgen med hemmagjorda burgare... Hur gott som helst, fattar inte att men en gång i tiden köpte pressade frysta färdiga :)
    Ha en fin helg
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.