fredag 10 april 2015

Det ljusa och det mörka, som yin och yang

En kopp med citronvatten och ingefära är min bästa start på morgonen. En kopp kaffe tar jag gärna flera av under dagen, men börjar aldrig för tidigt. Letar balans. Formar balans.


När jag tog den här bilden kom jag att tänka på ljuset och mörkret. 

Det ljusa som behöver det mörka. Det mörka som behöver det ljusa. Som yin och yang. 

 En person dras till en annan. Likheterna som attraherar. Olikheterna som balanserar. 

Som det sägs...

"Yin, det svarta, är den kvinnliga och passiva urkraften. Den symboliserar jorden och månen, det mörka, det kalla och det fuktiga, men även bergen och skelettet. 
Tigern anses vara den varelse, som allra mest förkroppsligar "yin".

"Yang, det vita, är den manliga och aktiva urkraften. Den symboliserar himlen och solen, det ljusa, det varma och det torra, men även floderna och blodomloppet. 
Draken anses vara den varelse, som allra mest förkroppsligar "yang".

Vilka krafter vi än har att göra med ska vi vårda dem, ge det bästa av dem i mötet med andra. Stötta i det mörka. Glädjas i det ljusa.

Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.