fredag 12 september 2014

Blir lycklig av att baka bröd


Bröd är magi på många sätt. Doften av nybakt är svårslaget. Tryck brödet nära näsan och andas in ordentligt! Aaaaa, vilken känsla!

 Nybakt med riktigt smör på (och gärna mycket) är himmelskt! Ta en tugga och känn hur smaken sprider sig i munnen ut i kroppen och inte bara mättar utan gör dig lycklig. 

Observera också under bakningen hur härligt det är att känna degen mot handflatorna (om man inte är nybörjare förstås och har fullt upp med att svära över att degen fastnar på både underlag och händer ;-)

Bröd har förenat människor genom alla tider. I många fall handlar det om ren och skär överlevnad. Många andra behöver bara koncentrera sig på att njuta. Att d
ela upplevelsen med andra är fint i sig.

Att ge bort nybakat bröd till någon man vill är också lycka för både dig och den som får.

Ge dig tid att lyckas med bakningen. Det finns massor av recept att välja på därute. Blir det inte bra första gången så ge det fler chanser. Det tar tid att få kläm på det här med brödbak. 

Redskap med hög gillafaktor hör till mitt bak.

Såg ett generellt tips på nätet: För att skynda på jäsningen (utan att skada brödet) kan du ställa in det i ugnen på 50 grader. Hur lång tid beror ju på om du format degen till frallor eller limpor. För mina frallor blev det bra med cirka 40 minuter. 

12 kommentarer:

  1. Mums och så blir man så lycklig av att äta nybakat bröd :) Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får allt i ett liksom. Härligt!

      Ha det fint.
      Kram, Lotta

      Radera
  2. Ja, det är garanterat en njutning! Denna veckan har jag bakat tre kvällar - var tvungen att baka till ett dop - men hade jag möjlighet skulle jag baka varje dag. Det doftar gott, smakar gott och är rogivande att hålla på med bakning.
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Vad bakade du till dopet? I skrivande stund har jag precis satt grunden till en autolysdeg, ska bli grytbröd. Spännande med kemiska reaktioner ;-)

      Ha det fint.
      Lotta

      Radera
  3. Först - tack för din kommentar. Har ej varit hemma förrän nu. Och jag har inte hunnit läsa allt, som jag vill så småningom. Jag läste några av dina inlägg och ska fortsätta med det. Att "smaksätta" dänkvatten vid strykning med lavendel, det ska bli. Så enkelt! Att baka älskar jag också och har inte köpt bröd på flera år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, det var ju sant :-)

      Tack för att du tar dig tid att läsa mina texter. Jag ska läsa mer av dig också. Dagen efter jag gjorde detta bröd så provade jag att baka med sk autolys. Min sambo brukar göra det lite nu och då. Vill kunna jag med och det blev fantastiskt bra!

      Mvh,
      Lotta

      Radera
  4. Mums vad gott...dina bullar ser riktigt goda ut....tyvärr bakar jag sällan...det ska vara matbröd då....
    Ha det gott i solen och njut av dagen ;)
    kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har vi njutit hela helgen av sol sol sol. Bara att tacka och ta emot.

      Ha en fin vecka :-)

      Radera
  5. Svar
    1. Haha, ja kanske jag ska skriva några rader om det projektet. Men nu är brödet slut ;-) och det var väldigt smarrigt!

      Må så fint


      Radera
  6. Du er veldig dyktig på å bake �ut som hos :) Ser Ser ut som hos bakeren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, det är inte så svårt som man kan tro. Bakar du med?

      Mvh, Lotta

      Radera

Tack för att du tog del av mitt inlägg. Jag blir glad om du lämnar några ord i kommentarsfältet. Må fint.